92. Ted Leo/Pharmacists – The tyranny of distance (2001)

Ted Leo kom inn i livet mitt på et tidspunkt da jeg var i ferd med å oppdage at mine en gang så unge og vitale helter var på vei til å bli gamle. Hele gjengen. Teenage Fanclub, Dinosaur Jr., Matthew Sweet, Redd Kross, Paul Westerberg, Evan Dando, Posies. Ikke nok med det, de hadde tydeligvis bestemt seg for enten å stupe ned i obskuritet, dop og ingenmannsland, eller bare bli litt kjedelige. Jeg var ung, jeg hadde punk-idealer (jeg liker fortsatt å tro at jeg har det), jeg trengte noe mer enn det alle de hadde evnen til å gi meg, og jeg kunne jo ikke klamre meg fast til de gamle skivene for alltid. «Frosting on the beater», «Show world» og «Girlfriend» er fete plater det, men du vet, kidsa trenger noe nytt.

Så kom Ted Leo & the Pharmacists med «The tyranny of distance» og sparket meg i trynet, ræva og hjertet på én gang. Allerede ett minutt inn i første låt, «Biomusicology», forstod jeg at noe stort var på gang, og med andre låta, «Parallel or together?», var jeg overbevist. Jeg hadde en ny helt.

«The tyranny of distance» inneholder også den beste låta Matthew Sweet aldri skrev («Under the hedge») og ni andre sanger som skriker av en ærlighet, entusiasme og meloditeft som mine gamle helter sjelden er i nærheten av i disse dager. Det hjelper også at Ted Leo til tider river i gitaren slik at han høres ut som lillebroren til J. Mascis.
André J. Ishak

«The tyranny of distance» på Spotify.
Felleslista fra kåringen så langt på Spotify.

Stikkord: , ,

Legg igjen en kommentar

