84. The Hold Steady – Separation Sunday (2005)

The Hold Steady var et av bandene som virkelig slo gjennom på den amerikanske indie-scena i løpet av 2000-tallet, og det med musikk som ikke er indie i det hele tatt, men derimot klassisk, arenaklar rock, med like mye hjerte som hjerne.

Det er rock som får deg til å lufttromme, skyte neven din i været og samtidig måpe rørt av tekstene – men med et påfølgende smil. Det handler om dop, puling, drikking, religion, håp og håpløshet, men alltid med en snerrende vri som gjør at det aldri tipper over i patetisk og trist. Det føles alltid ekte, og man blir sittende og føle med disse karakterene som befolker «Separation Sunday». Man ler kanskje litt noen ganger, men aldri hånende. Man får ikke nødvendigvis lyst til å redde dem heller, selv om de nok gjerne skulle likt å bli «født på ny». Man får heller bare lyst til å bli med på reisen, og kanskje følge dem på legevakta, dersom det skulle være behov for det.

Det var ikke denne skiva som gjorde at eksploderte for The Hold Steady. «Separation Sunday» var bare ett av flere steg på veien mot en større label, større puplikum, større produksjon og sikkert litt større lommebøker. Gjennombruddet kom med «Boys and girls in America». Også den plata er veldig bra, men for meg er «Separation Sunday» hakket vassere. Ikke fordi jeg «likte dem bedre før de ble store». Absolutt ikke. Jeg kjente ikke en gang til The Hold Steady før de ble store. Så kul er jeg.

Men det er noe spesielt med «Separation Sunday». Kanskje er det den klaustrofobiske følelsen av håp – håp som er så undertrykt av alkohol, dop, religion og skyld at det holder på å sprekke. Muligens er også det noe spinklere og «mindre» lydbildet med på å forsterke denne følelsen. Eller kanskje liker jeg denne skiva så godt fordi jeg kan se for meg disse karene spille på barene og festene de forteller om i tekstene.

Jeg tror på at de er der, og det føles godt.
André J. Ishak

«Separation Sunday» på Spotify.
Høydepunkter fra kåringen så langt på Spotify.

Stikkord: , ,

Legg igjen en kommentar

