60. Kevin Drumm – Sheer hellish miasma (2002)

Jeg kunne skrevet om støyens inntog i 00-tallets indiekultur, om hvordan fenomenet har utviklet seg fra 90-tallets aller mørkeste undergrunner til Wolf Eyes på Sub Pop. Jeg kunne skrevet om Kevin Drumms rolle som en del av det eksperimentelle musikklivet i Chicago, om hans forbindelser med en så sentral skikkelse som Jim O’Rourke. Eller jeg kunne tatt for meg den viktige rollen det østerrikske plateselskapet Mego hadde på starten av tiåret, og om hvordan «glitch» var det aller hotteste begrepet i det britiske toneangivende musikkmagasinet The Wire.

Men nei, jeg vil bare høre på plata. Slik som jeg med jevne mellomrom har gjort siden den kom ut for sju år siden. Den mest dynamiske og nådeløst brutale støyplata jeg vet om. Bølge på bølge av dødelig feedback, den ultimate mindfuck, ødelegger av alle fornuftige tankerekker. Det finnes mange andre fantastiske harsh noise-plater der ute, men ingen som på denne måten klarer å kombinere det ekstremt aggressive med en nærmest zen-aktig indre ro. For det er ingenting pubertalt eller opprørsromantisk over dette, selv om black metal-estetikken i coveret kan hinte om noe annet. Dette er inderlig seriøs og melankolsk musikk. Gi meg heller Sheer Hellish Miasma enn hvilken som helst hjerte/smerte-trubadur.

De siste årene har Kevin Drumm gitt ut plater som utforsker den totale stillstand og stillhet, vakuumet etter at alt har kollapset og forsvunnet. «Sheer hellish miasma» er lyden av selve sammenbruddet.
Thor-Eirik Johnsen

«Sheer hellish miasma» på Spotify.
Samleliste fra kåringen så langt på Spotify.

Stikkord: , ,

Legg igjen en kommentar

