39. Iron and Wine – The creek drank the cradle (2003)

Jeg tror Sam Beam er en grei kar. Jeg har aldri møtt ham, snakket med ham eller kommunisert med ham på noe vis, bare hørt på platene han har laget under Iron & Wine-navnet. Gang på gang. Ikke fordi jeg egentlig tror jeg blir så godt kjent med ham på den måten- og jeg vet ikke egentlig om jeg har så veldig lyst til å bli kjent med ham heller – jeg har hørt på platene hans fordi jeg synes de er blant de aller beste som er kommet ut de siste ti åra, nesten alle sammen.

«The creek drank the cradle» er den første og etter min mening aller flotteste. Her er Beam på sitt mest nakne og nedstrippede. Han sitter på verandaen utenfor huset sitt på prærien og spiller gitar og banjo, mens han synger så lavt han kan så kona ikke skal våkne.

På de neste platene dukket det opp gradvis flere instrumenter, men med unntak av samarbeidet med Calexico – sjelden har et samarbeidsprosjekt hørtes naturlig ut – har de stort sett kommet litt i veien for de umiddelbare melodiene og flotte tekstene. Jeg er på ingen måte noen purist av noe slag, men det enkle er iblant det beste. Iron & Wine er et veldig godt eksempel på det.
Thomas C. Flåten

«The creek drank the cradle» er ikke tilgjengelig på Spotify, men sangen «The lion’s mane» finnes på ei samleplate. Kos dere med den!

Stikkord: , ,

Legg igjen en kommentar

