33. Håkan Hellström – Känn ingen sorg för mig, Göteborg (2000)

Jeg har alltid sett på meg selv som en ganske grei kar. Men 11.september 2001 var jeg nødt til å ta en telefon til mannen som eide leiligheten jeg bodde i. Nyheten om et stort hull i soveromsdøra mi hadde visst allerede nådd ham, for det første han spøkefullt sa, var: ”Jaså, det finnes terrorister på Sagene også?”

Jeg kan med en gang forsikre om at Sagene ikke var blant de planlagte terrormålene den gangen. Hullet i døra skyldtes at jeg holdt takten med hælen min, mens jeg hørte på ”En vän med en bil”. På samme måte som man gjerne trykker gassen lenger og lenger inn når man kjører bil og lytter til en fet låt, så slo hælen min hardere og hardere – til den forsvant gjennom døra.

Jeg kan komme med et dusin historier i tilknytning til Håkan Hellströms debutplate: Hvordan jeg dyttet alle ned fra scenen på So What for å holde et privat danseshow, hvordan min ni år eldre bror og jeg samtidig tittet på hverandre da Håkan sang ”Lillebror, bli aldrig som jag när du blir stor” på Norwegian Wood sommeren 2001.

I ettertid føles det ganske paradoksalt. Jeg var 23, men reagerte på låtene som en hvilkensomhelst ungdom som prøver å finne seg selv. Og Håkan var jo også for gammel. Han sang om det å være 17 og taper. Om tenåringsforelskelser. Og byturer hvor det ungdommelige pågangsmotet fikk deg opp igjen hver gang du gikk på trynet. Men Håkan var allerede 25.

Likevel. Det er noe så ekte og genuint med hele Håkan Hellström. Jada, alle vet vi hvordan han fritt stjeler tekstsitater, særlig da fra sitt store idol Morrissey. Men Håkan synger rett fra hjertet. Antakelig litt for mye for en del kritikere. Dere vet, de som har glemt hvordan det var/er å være ung.

De fleste av låtene på ”Känn ingen sorg för mig, Göteborg” er bygget på den klassiske uptempo-melodi/dyster tekst-tradisjonen. Inspirasjonen fra band som The Smiths, Pogues og Dexy’s Midnight Runners er tydelig. Håkan byr opp til fest, men du må være forberedt på flere ned- enn oppturer på din vei mot voksenlivet.

Håkan har visst kommet dit i dag. Han har kone og to barn. Og jeg, jeg har rukket å bli 31. Men setter du på ”Nu kan du få mig så lätt” en sen lørdagsnatt, vil du finne meg stående midt på gulvet, med armene utstrakt, gaulende med ansiktet vendt mot himmelen.

Takk, Håkan. Du definerte mitt 2000-tall.
Erik Hansen

«Känn ingen sorg för mig, Göteborg» på Spotify.
Samleliste fra kåringen så langt på Spotify.

Stikkord: , ,

Legg igjen en kommentar

