27. Lars Winnerbäck – Söndermarken (2003)

Han måtte riktignok svinge innom Irland, folkemusikk og «Daugava» før han fikk sin fortjente status her i Norge, men hjemme i Sverige har Lars Winnerbäck vært en stor helt siden lenge før «Söndermarken» kom ut i 2003. Noen kaller han en ny Ulf Lundell, andre bare en fordømt god låtskriver. Begge deler er forsåvidt like treffende. For i en alder av 34 år har Lars Winnerbäck allerede en diskografi sterk nok til å tåle sammenligning langt utenfor de svenske grensene, over til den amerikanske visetradisjonen og tilbake til en tid før Winnerbäck var født.

Ja, jeg vet høres voldsomt ut, men hver gang jeg spiller «Söndermarken» blir jeg litt mer overbevist. Såre ballader flettes inn i fengslende rockere i en stemning der høst møter vinter på penest mulig måte. Arrangementene er alltid perfekt tilpasset sangene, og «Söndermarken» låter rett og slett som en plate man bare makter å gi ut én gang i løpet av en karriere. Så bra er den.

Hans store forbilde er ikke helt overraskende Bruce Springsteen, noe som skinner godt gjennom her. «Brustna hjärtans höst» hadde gått rett inn på «Ghost of Tom Joad», mens «Min älskling har ett hjärta av snö» kunne vært spilt inn i Asbury Park en gang på 70-tallet. På «Timglas» høres det ut som om han har lånt E Street Band’s Roy Bittan til å gjøre pianoarbeidet. Tittelsporet er fremdeles det vakreste skrevet på svensk jord og har en tekst som like gjerne kunne inntatt romanform. Så bra er den.

Knappe tre kvarter glir forbi, nesten uten friksjon, og plutselig er det stille igjen. Men hør den én gang til, på litt høyere volum. Ikke via Spotify med reklameavbrudd, der fordømte Jonathan prøver å få deg til å spytte inn en hundrings i måneden for en «Premium account». Kjøp plata og les tekstene i bookleten. Om du ikke er det spor imponert, kan du sende meg en e-post på asleulv@gmail.com, så skal jeg betale deg tilbake. Så trygg føler jeg meg faktisk. Så bra er den.
Asle Frøkedal

«Söndermarken» på Spotify.
Samleliste fra kåringen så langt på Spotify.

Stikkord: , ,

Legg igjen en kommentar

