7. Antony & the Johnsons – I am a bird now (2005)

Første gang jeg hørte «I am a bird now», hadde jeg nettopp pådratt meg en lettere hjernerystelse. Det er sånn sett åpent for tolkning hvorvidt jeg egentlig er mentalt balansert til å mene det følgende. For i det jeg hørte Antonys unike stemme på åpningen «Hope there’s someone» (sangens jeg-person er jo om ikke død, så i alle fall i sitt siste minutt), var det som om den heidundrende hodepinen som hjernerystelsen forårsaket, leviterte, lettet og forsvant. For aldri å komme tilbake.

Det gjorde jeg.

Flere ganger i løpet av 2005 tok jeg meg selv i å sette på Antony da jeg i stedet skulle høre på noe helt annet. Nye plater. Gamle plater. Glitrende plater. Fantastisk bra plater. Fullstendig overkjørt av Antony Hegarty. I løpet av en gjennomsnittlig måned tror jeg Antonys sanger var innom høyttalere og headset i nærheten av meg flere ganger enn Donkeyboys fallende ambisjoner på Petre.

Jeg er glad jeg ikke betaler Tono-avgift.

Det er ikke bare stemmen, selv om Antonys blanding av Nina Simone, englesang og je ne sais quoi er den nærmest man kommer øyeblikkelig stemning siden Morrisseys største øyeblikk. Det er også tekstenes symbiose med framførelsen, som når Antony med en femårings sans for ironi synger at han en dag vil vokse opp og bli en ubeskrivelig vakker kvinne. Eller når han (og Lou Reed) overgår hele Stax-katalogen i «Fistful of love». Eller når han får Boy George til å innrømme at de er søstre.

«I am a bird now» har sine svake øyeblikk, men ingen unødvendigheter. Den har sine åpenbare glipper, men ingen mangler. Den klarer til og med å bruke Candy Darling på omslaget uten at det virker patetisk.

Og ikke minst: Den lindrer hjernerystelse.
Tor Martin Bøe

«I am a bird now» på Spotify.
Samleliste fra kåringen så langt på Spotify.

Stikkord: , ,

Legg igjen en kommentar

